Tudüh Malaysia Tindäs Warga Asing, AlJazeera Cüba Bürukkan Malaysia Di Mata Dunia.

Al Jazeera memburuukkan Malaysia di mata dunia.. Walhal negara Malaysia adalah diantara negara yang berdisiplin dapat mengekang penuIaran viruus tanpa penawar iaitu C0VID-19..

Isu warga asing yang dikatakan kerajaan Malaysia bertindak kej@m dan tak perikemanusiaan terhadap hak mereka?. Tak cukup lagikah sebelum ada c0vid ni mereka masuk Malaysia sebahagian dari perlarian ini buat rumah kedua mereka disini? Yang meniaga tak diganggu, yang buka kedai takde lesen, yang dah jadi Ayahnda pertubuhan pun ada.

Tak cukup mesra alam lagikah rakyat Malaysia hingga dilabel perkauman?

Semalam Al-Jazeera menerbitkan sebuah dokumentari berdurasi 30 minit memaparkan langkah kerajaan Malaysia menangani C0vid-19 yang menurut agensi berita antarabangsa itu sebagai menekan, tidak berperikemanusiaan dan bersifat prejuudis terhadap warga asing.

PKPD yang kerajaan Malaysia kuatkuasakan terutama di kawasan majoriti warga asing pula digambarkan sebagai brutaI dengan operasi gaya miIitari.

Beberapa warga asing yang ditemubual turut menyatakan perasaan tertekan mereka terhadap langkah yang diambil oleh pihak berkuasa. Bahkan mereka turut menyatakan bahawa mereka dilayan dengan z@lim dan kej@m.

Siap meragui layanan Jabatan Imigresen terhadap tah4nan asing di depoh tah@nan lagi. Bahkan disebut C0vid-19 merebak dengan pantas dalam depoh tah4nan imigresen walhal mereka ini sudah dij4ngkiti sebelum tiba ke depoh lagi.

Sebagai salah seorang petugas yang terlibat secara langsung dalam beberapa operasi saringan C0vid-19 di beberapa kawasan PKPD utama di Kuala Lumpur, dari Masjid India, Chow Kit, Batu Muda, Pasar Borong Kuala Lumpur dan Pasar Pudu, apa yang saya dapat komen ialah apa yang digambarkan melalui dokumentari ini sangat tidak tepat dan sengaja diadakan untuk memburrukkan imej Malaysia di mata dunia.

Di kawasan PKPD ini baik warganegara atau bukan, pendatang asing yang masuk secara sah atau yang melalui cara salah, semuanya dilayan sama sahaja oleh pihak berkuasa baik kesihatan, polis, askar dan lain-lain. Warga asing ini (baik yang berdaftar atau tidak) disaring sama macam warganegara.

Saringan C0vid-19 ini pula bukannya murah dan kerajaan dah habiskan berpuluh juta ringgit wang dari perbendaharaan negara kepada mereka ini atas tuntutan kemanusiaan. Dan bukannya sekali tetapi dua kali pula tu swab test ini dilakukan.

Mereka yang berada dalam kawasan PKPD diarahkan untuk berada di rumah dan tidak boleh keluar, tetapi kerajaan kita sediakan bantuan barang dapur seperti beras, gula, susu, minyak, telur dan sebagainya kepada mereka yang diedarkan melalui JKM.

Layanan ini turut sama diberi kepada pendatang asing tanpa izin. Adakah kerajaan negara asing layan pendatang asing di negara mereka sepertimana yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia ini? Teman tak rasa mereka sebaik kita.

Lagipun operasi yang dijalankan ke atas pendatang asing tanpa izin oleh pihak imigresen dan polis memang sepatutnya dilakukan dari dahulu lagi. Mereka ini masuk ke negara kita tanpa dokumen, bukan sahaja berisik0 membawa peny4kit berj@ngkit lain dari negara luar bahkan kawasan yang mempunyai kepadatan tinggi warga asing turut merekodkan kadar jenayyah yang tinggi.

Ini semua risiko kepada rakyat Malaysia. Tapi pelik juga dengan sikap sesetengah kumpulan hak asasi dan pemimpin-pemimpin politik tertentu yang menyeIar tindakan pihak berkuasa kita. Kalau mereka inginkan sangat warga asing tanpa izin ini kenapa tidak mereka sendiri bawa dan jaga di rumah?.

Kita sepatutnya sokong dan beri semangat kepada pihak berkuasa untuk menjalankan tugas, jangan bersikap sebaliknya.

Kawat besi yang mengepuung kawasan PKPD itu nampak agak keras dan itulah yang digambarkan oleh Al-Jazeera sebagai ‘0ppressive’, tetapi kawat itulah yang mengekang dan melindungi rakyat kita dari dijangkiti wabak ini.

Disebalik kawat berduri itu punya banyak bantuan disalurkan tanpa sebarang laporan berita pun. Setiap petugas yang ada disitu meskipun bermandi peluh sampai ada yang pengs@n dalam menahan panas dan sedang berpuasa, tetap menjalankan tugas dengan penuh komited serta profesional pada siapa jua yang hadir untuk menjalankan saringan tanpa mengira latar belakang mereka.

Al-Jazeera mengakui bahawa langkah kerajaan Malaysia menangani C0vid-19 terbukti berjaya tapi media ini masih berusaha untuk membvrukkan negara ini. Lebih maIang lagi bila ada individu atau kumpulan yang kononnya memperjuangkan hak asasi dari Malaysia sendiri yang turut sama mengec@m negara ini dalam temubual mereka bersama agensi berita luar negara.

Usaha kita ditidakkan bahkan didakwa pula dengan tuduhan yang tidak munasabah. Harap kerajaan kita sam@n Al-Jazeera bersama pengkhi@nat yang turut bersama mereka.

Sementara itu, kerajaan menyangkal laporan sebuah agensi berita asing yang mendakwa Malaysia melakukan diskrimin@si terhadap pendatang tanpa izin (PATI) ketika negara menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menangani isu C0vid-19.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata dakwaan itu tidak berasas kerana Malaysia memperkenalkan PKP untuk menyelamatkan orang ramai daripada C0vid-19 tanpa mengira warganegara atau bukan warganegara.

“Laporan Al Jazeera yang menyebut berlaku penindassan adalah satu t0hmahan yang tidak betul. Menyelamatkan warganegara atau bukan warganegara merupakan satu tindakan di bawah Akta 342 (Akta Pencegahan dan Pengawalan Peny@kit Berjangkit 1988) bagi menangani C0vid-19.

“Jadi, kita perlu pastikan semua yang dikesan dapat disaring dan diasingkan,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan pelitup separuh muka dan sabun antiseptik di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Habab di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan dokumentari Al Jazeera bertajuk ‘L0cked Up in Malaysia’s L0ckdown’ berdurasi 20.25 minit yang mendakwa berlaku diskrimin@si terhadap pendatang tanpa izin dari segi layanan terhadap mereka ketika Malaysia mengendalikan langkah menangani C0vid-19.

Ketika ditanya sama ada tindakan akan diambil terhadap agensi berita itu, Dr Adham berkata kerajaan akan memperbetulkan persepsi tersebut melalui Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

“Kita perlu perbetulkan melalui jurucakap iaitu Datuk Seri Ismail Sabri sebagai jurucakap kerajaan yang mengetuai mesyuarat menteri-menteri mengenai Covid-19,” katanya.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini menegaskan kerajaan juga masih kekal dengan pendirian bahawa penyelesaian terbaik adalah untuk menghantar mereka pulang dengan Kementerian Luar telah diminta untuk berbincang mencari jalan bagi merealisasikan perkara itu.

“Kita juga minta Kementerian Luar untuk berbincang dengan Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) kerana banyak negara di dunia yang bercakap tentang kemanusian, namun tidak menerima mereka.

Jika benar mereka memperjuangkan isu kemanusiaan, saya cabar mereka untuk ambil R0hingya di Malaysia kerana mereka ini banyak mempersoalkan dan mengkritik kita,” katanya.

Ismail Sabri juga tidak menolak kemungkinan layanan baik Malaysia sebelum ini menyebabkan negara ini menjadi pilihan pendatang asing.

Beliau berkata masalah pendatang R0hingya yang dianggarkan seramai 200,000 orang di negara ini akan selesai jika semua negara maju yang lantang mengkriitik Malaysia mengambil ‘serba sedikit’ pelarian itu untuk dibawa ke negara masing-masing.

“Kita beri layanan yang baik daripada aspek kemanusian, malah kita antara yang terbaik di dunia. Jika ada beencana di negara lain, kita yang pantas menghulurkan sumbangan dan bantuan.
Namun jangan disebabkan kita bersikap baik, seluruh dunia menolak isu R0hingnya ini kepada Malaysia untuk diselesaikan,” katanya.

Selain itu, Ismail Sabri yang juga Menteri Pertahanan memberi jaminan kerajaan akan terus memperketatkan sempadan negara termasuk di ‘laluan tikus’ yang menjadi laluan masuk pendatang asing tanpa izin bagi memastikan Malaysia tidak terus menjadi lokasi tumpuan warga asing.

Sumber dari Swandy Wenker dan Sinar Harian

1 thought on “Tudüh Malaysia Tindäs Warga Asing, AlJazeera Cüba Bürukkan Malaysia Di Mata Dunia.”

  1. Al Jazeerdapat Carita dari warga asing.Betapa mereka memburukan kita msia d mata dunia. Wajarkah kita berbuat baik. Lagi? Mana zahid Mentri yg agOng 2 Kan bangsa ni. Zahid perlu jelaskan.

Comments are closed.

Harap Maaf