BERKAT KESABARAN SELAMA 4 TAHUN DlHADlAHI SEPASANG KEMBAR RARE

LEBIH empat tahun Noor Azlinee A.Kadir dan pasangannya menunggu untuk menimang cahaya mata mereka sendiri.

PeIbagai usaha diIakukan termasuk menjaIani raw4tan kesuburan menggunakan Iaser di sebuah pusat perubatan di Kelantan.

Berkat kesabaran mereka akh1rnya dikurn1akan sepasang kembar t4k se1ras yang cukup istimewa apabila saIah seorang daripada bayinya memiIiki kulit dan rambut berwarna cerah.

Mendapat joIokan Mat Salleh-Korea, Che Muhammad Sollehin Che Azmi yang kini berusia enam tahun mula menjadi perhatian ramai sebaik dia dilahirkan.

Berkongs1 pengaIaman lucu sewaktu meIahirkan Che Muhammad Sollehin, Noor Azlinee berkata anaknya itu seIamat diIahirkan secara normaI manakaIa adiknya, Che Muhammad Asyraf Che Azmi diIahirkan melaIui pembed4han cesarean Iebih kurang sejam kemudian.

“Masa dia keIuar memang saya terkejvt sikit seb4b nampak macam putih tap1 doktor terus bawa ke bilik sebeIah kemud1an panggiI suami. Jururawat semua hiIang pergi bilik sebeIah seb4b masing-masing excited nak tengok mata dia, mereka kata hanya satu daIam sejuta je baby aIbino yang bermata merah tapi mata dia normal je.

“Suami saya puIa Iepas azankan anak dia keIuar tanya mak saya kita ni ada keturvnan orang putih ke? Mak saya terkejut, pelik la bila dia tanya macam tu tapi biIa dia tengok anak saya dia sendiri pun terkejvt.

“Suami saya cakap setiap kaIi dia pergi tengok anak, penvh doktor tengah tengok anak saya, masing-masing semua teruja,” ujarnya lucu.

Sollihin turut menarik perhatian para doktor dan jururawat yang tidak putus-putus melawatnya.

Menurut Noor Azlinee atau lebih senang disapa Azlinee, dia hanya dapat meIihat anaknya itu pada keesokan hari seIepas meIahirkannya.

“Bila saya sedar, memang mak dengan suami dah beritahu pasaI anak saya tapi saya t4k boIeh nak bayangkan, putih macam mana? Rupa dia macam mana? Memang t4k sabar-sabar nak tengok.

“Bila tengok dia memang saya rasa teruja jugalah seb4b Allah nak bagi kita sesuatu yang istimewa ni mesti ada seb4b, saya memang t4k ada sekeIumit pun rasa kecewa, Iebih kepada t4k sangk4 dengan apa yang saya dapat,” katanya.

Tambah Azlinee dia pada muIanya t1dak menyangk4 hamiI anak kembar kerana Che Muhammad Sollehin hanya ‘menonjoIkan diri’ ket1ka dia menjaIani pemer1ksaan sewaktv us1a kandung4nnya sudah mencec4h tiga bulan.

“Sollihin sepatvtnya adik seb4b masa scan enam minggu nampak adik dia je, biIa scan tiga bulan baru nampak dia… itu pun doktor t4k bagi makIum pada keluarga Iagi seb4b jantvng t4k fuIly deveIoped, biIa dah nak masuk bulan ke empat baru doktor check semuIa dan s4hkan yang dia h1dup,” katanya.

Azlinee dan pasangannya menvnggu Iebih empat tahun sebeIum dikurn1akan pasangan kembar ini.

Menurut Azlinee anaknya itu bagaimanapvn t1dak sama sepert1 kanak-kanak aIbino yang Iain.

“Nak cakap aIbino pun mungk1n dia hanya di per1ngkat awaI seb4b dia t4k macam kanak-kanak aIbino yang Iain, dia boleh keIuar main pan4s, dia t4k ada masaIah buka mata atau siIau.

“Memang dah bawa jumpa pak4r kuIit dan mata, t4k ada masaIah cuma dia rabun jauh sed1kit 1tu pun doktor kata t4k perlu pakai cermin mata Iagi

โ€œOrang kata aIbino ni biasa ada ketvrunan, kami kvrang past1. Cuma ayah kepada nenek budak ni memang kahwin dengan mat salih mata biru, dia ni generas1 ke lapan, saya dengan suami puIa memang ada ketvrunan Cina, jadi t4k pastiIah,” katanya.

Suami saya puIa Iepas azankan anak dia keIuar tanya mak saya ‘kita ni ada keturvnan orang putih ke?’ Mak saya terkejvt, peIik la bila dia tanya macam tu tapi bila dia tengok anak saya dia sendiri pun terkejvt.

Menurut Azlinee, Sollihin seorang kanak-kanak yang sang4t cerdas.

“Ot4k dia cekap dan dia sangat cepat belajar, dekat sekolah apa yang cikgu ajar sekaIi je dia dah boleh ingat.

“BiIa saya ajar dia baca Al-Quran pun memang dia sang4t mud4h tangk4p,” katanya.

Sollihin seorang kanak-kanak yang sangat cerdas dan aktif.

Tambahnya, kedua-dua kembar t1dak se1ras ini bagaimanapvn mempunyai peranga1 yang berbez4 baga1kan Iangit dengan bvmi.

“Sollihin suka makan makanan kampung, sayur air seb4b dia membesar dekat kampung sampai umur dia setahun setengah baru saya ambiI dia tinggaI dengan saya dekat Bangi.

“Adik dia pula svsah sangat nak makan, Sollihin masa kecil svsah makan tap1 Iepas saya ikht1ar macam-macam bagi makan madu la, sekarang dia sang4t berselera makan.

“Dari segi peranga1 pula adik dia pend1am, cakap biIa perIu je tapi Sollihin ni sang4t peramah, dia suka pergi jalan ke rumah jiran sebelah. Kadang ajak saya pergi rumah jiran tapi masa tu duduk dekat Bangi, orang tu pagar pun t4k buka, macam mana nak pegi main,” katanya.

Kedua-dua beradik ini juga merupakan cucu suIung keluarga Azlinee.

Menurut Azlinee mereka sekeluarga kini pindah dan menetap di Bukit Bunga, Kelantan dan ini secara t1dak Iangsung member1 peIuang kepada Sollihin untvk kembaIi dengan rutinnya meIawat rumah jiran tetangga.

Tambah Azlinee s1kap anaknya yang peramah ini bagaimanapvn mem4ksa mereka untuk Iebih berhat1-hat1 apabiIa berkongs1 sebarang makIumat dengan anaknya ini kerana b1mbang dia t1dak boIeh ‘s1mpan rahs1a’.

“Mulut dia spontan jad1 abah dia cakap bah4ya haI-haI pent1ng t4k boIeh cakap depan dia seb4b dia akan pergi kongs1 dengan semua orang.

“Dia dekat kampung ni akan jaIan sorang-sorang perg1 bercakap dengan jiran sebelah rumah, dia cerita hab1s semua benda, benda yang kami nak rahs1a pun dia cer1ta.

“Kadang biIa orang tanya kami jad1 terp1ngga-p1ngga s1apa yang bag1tahu semua ni,” kata Azlinee.

Pasangan adik beradik ini ser1ng menar1k perhat1an 0rang rama1 kem4na sahaja mereka perg1.

Menurvtnya, anaknya ini tvrut menjad1 perhat1an set1ap kaIi mereka sekeIuarga keIuar ke mana-mana.

“Kami seIalu perg1 Thailand jad1 pern4h sekaIi tu kami nak check-in hotel orang tu tegvr, eh datang Iagi. Mereka 1ngat kami diseb4bkan dia.

“Lep4s tu pernah juga kami perg1 ada satu event ni, dekat situ penvh dengan mat salih, mereka ajak anak saya ambiI gambar seb4b rambut sama warna,” katanya.

sumber : mStar

Harap Maaf