Doktor Ini Menjelaskan Perbezaan Mereka Yang Telah Dan Belum DiVksin Apabila Terkena CVD-19

PROGRAM Vksinasi Kebangsaan sedang giat dijalankan di seluruh negara bagi mencapai sasaran 90% penduduk dewasa mengambil vksin. Apabila sasaran ini dicapai, negara akan berada di bawah kategori imuniti kelompok di mana, masyarakat bersedia untuk hidup bersama dengan vrus pndemik ini.

Namun, terdapat juga segolongan orang yang tidak mahu mengambil vksin atas faktor-faktor tertentu dan kebanyakannya terpengaruh dengan dakyah yang tidak benar.

Dr Safiya Amaran melalui hantaran di Facebooknya telah membuat perbandingan antara mereka yang telah dan belum divksinasi. Semoga penulisan beliau dapat membuka mata bagi sesetengah pihak.

Sample yang diambil dari orang yang dah vksin ternyata lain.

Ada orang kata.

“Apa bezanya dah vksin kalau boleh kena Cvd-19?”

Jadi hasil kajian terbaru ni amat menarik bagi saya kerana ia menunjukkan perbezaan di antara orang dah vksin yang kena Cvd dan orang belum vksin yang kena Cvd.

Begini,

Kalau kita lihat pada PCR dan CT value sahaja kita mungkin tak nampak bezanya.

Sebab PCR ni mengesan bahagian bahagian vrus dalam badan, dan tak boleh bezakan vrus itu yang hidup atau mati (yang boleh membiak atau tidak).

Manakala CT value pula beri gambaran tahap vrus yang ada dalam badan, tetapi masih bersandarkan kepada teknik PCR. Maknanya ia mungkin vrus yang hidup atau mati.

Jadi macam mana sebenarnya nak bezakannya?

Ok dalam kajian ini, ia lihat dari sample yang diambil tu, vrus mana yang boleh membiak, yang mana tak boleh.

Jadi cuba lihat graf di bawah.

vaksin

Yang lengkung atas ialah dari orang yang kena cvd-19 tetapi tidak ambil vksin.

Manakala yang bawah ialah dari orang yang kena Cvd-19 tetapi telah vksin.

Ada beza tak?

Ada!

Sample yang diambil dari orang yang dah vksin ternyata lain.

🔸Keupayaan vrus tu untuk membiak adalah jauh lebih rendah.

Dalam ayat mudah boleh kata walaupun vrus dapat masuk dalam badan mereka tetapi badan dapat lawan dengan cepat dan keupayaan virus untuk membiak laju dalam badan berkurangan.

Ini berbeza dengan orang yang belum vksin.

🔸Vrus masuk, membiak dalam badan lebih lama dan dalam kuantiti lebih banyak. Jadi risiko pada individu tu lebih tinggi untuk dapat jngkitan yang parah, dia boleh jngkiti lebih ramai orang dan jngkiti orang lain untuk jangkamasa lebih lama.

Berbeza kan?

Jadi,

Kenapa kajian ini dibuat?

Sebab ada yang kata golongan yang dah vksin jadi penyebar utama vrus ini kerana mereka juga dijngkiti Cvd-19.

Ya, orang dah vksin boleh kena cvd-19.

Ya, orang dah vksin boleh jngkiti orang lain.

Sebab tu dah vksin pun masih kena ikut SOP.

Tetapi ia jelas berbeza dengan orang yang tidak vksin. Ancaman dari orang yang tidak atau belum vaksin adalah ketara lebih tinggi berganda-ganda.

Ini antara sebab syarat lengkap 2 dos ini sangat penting sebagai persediaan memasuki fasa endemk.

Walaupun kita tak mampu untuk halang cvd-19 dari terus ada tapi kita boleh usaha untuk kurangkan risiko ini.

Hakikatnya kita adalah hamba Allah yang kerdil yang mampu berusaha, dan mengharap pertolongan dari Allah. Jadi selagi boleh kita mesti usaha. Jangan nafikan usaha ini walaupun kesannya tidak seperti yang kita impikan.

Sekarang majority orang dewasa dah dapat vksin. Ini masanya untuk beri dorongan dan sokongan untuk anak-anak kita pula dapat vksin. Mereka rindu nak ke sekolah dan jumpa kawan-kawan.

Usah mudah percaya kepada isu viral yang tidak pasti kesahihannya. Sentiasalah cari info dari sumber yang sahih baru sebarkan.

Lastly, tahniah buat semua yang dah ambil vksin dan sedang bawa anak anak ambil vksin. Let us do this together sambil harap Allah bantu kita pulih dan keluar dengan baik dari pndemik ini.

sumber : odisi

Harap Maaf