Kisah Wanita 24 Tahun DiMasukkan Ke HspitaI Selepas Terima Dos PenggaIak

BAGI penerima vksin, ksan sampingan adalah berbeza dan adakalanya sesetengah individu itu tidak menerima apa-apa kesan sampingan langsung.

Telah diiaporkan sebelum ini, pelbagai ksan sampingan terok dan membhyakan nyawa berIaku di seluruh negara akibat penerimaan sont1kan dos penggaIak cvd-19.

Namun, angkanya masih kecil dan ianya juga merupakan k3s terpencil serta tidak bermakna vksin itu secara keseluruhannya memberi kemodaratan.

Terkini, seorang pengguna Facebook, Benjamin Al Shariff berkongsi video mengenai seorang wanita yang diIaporkan mendapat ksan sampingan yang agak terok setelah menerima suntikan dos penggaIak cvd-19.

Video berdurasi 33 saat tersebut menceritakan kronoIogi kjdian yang berlaku pada 24 Januari yang lalu, jam 3.30 petang ketika wanita yang berumur 24 tahun tersebut berada di sebuah klinik.

Visual pertama memaparkan beliau menunjukkan Borang Persetujuan Suntikan Vksin cvd-19 yang telah ditandatanganinya bagi mendapatkan sont1kan dos penggaIak AstraZeneca.

2 jam kemudiannya, beliau masih tidak menunjukkan apa-apa ksan sampingan dengan memberi kapsyen, “2 jam lepas booster. Boleh berseronok lagi bawa anak buah main taman.”

Tidak lama selepas itu, beliau mula merasa ksan sampingan dan menjelaskan, “5 jam lepas booster. Tangan dah start menggigil and kebas.”

Selepas video yang menunjukkan tangan beliau telah mula menggigil itu, selang 2 hari kemudiannya, dilihat beliau diusung pula ke dalam sebuah ambuIans selepas kondisinya bertambah borok.

“2 hari lepas booster dah macam myat hidup dah aku masa ni, memang tak larat, rasa macam hujung nyawa, mampu tawakal saja masa ni,” menurut wanita tersebut.

Kelihatan ketika itu, beliau hanya terbaring dan diusung menaiki ambuIans oleh petugas kcemasan yang dipercayai telah dihubungi untuk ke rumahnya.

Seterusnya menunjukkan wanita tersebut hanya terlantar mendapatkan rawatan di hospital dengan ungkapan, “Alhamdulillah Allah masih panjangkan nyawa aku”.

Mendapat lebih 5 ribu komen dan 21 ribu perkongsian, ramai netizen mengambil kesempatan untuk menyuarakan pendapat masing-masing.

“Lepas booster sepatutnya terus berehat di rumah, bukan keluar merayap,” tegur pengguna Facebook yang bergelar E-jann C-maa.

“Doktor dah pesan lepas cucuk balik rehat,” komen Siti Harnani Yusoff.

“Alhamdulillah setakat ni masih diberi kesihatan yang baik. BTW me, my mum and my dad dah ambil booster. Alhamdulillah masih dikurniakan kesihatan yang baik. Cuma sehari dua lepas jab tu adalah kesan sikit sakit tangan dan macam nak demam. So far okey,” jelas Anyss Khairi.

sumber : Odisi

Harap Maaf