PENG0RBANAN SAHABAT UNTUK SAHABAT BERJAYA MENYENTUH PERASAAN

SATU dalam seribu !!!

ItuIah kata-kata yang sesuai bagi menggamb4rkan peng0rbanan seorang pemuda yang sanggvp bersvsah pay4h dan bersengk4ng mata menj4ga sahabatnya yang terIantar sak1t.

Video yang tuIar di media sosial baru-baru ini mem4parkan pemuda berken4an sed4ng menvkar paka1an sahabatnya di w4d dengan sang4t berhat1-hat1 benar-benar menyentvh hat1 netizen.

“Ada insan share dekat group family kami. Tak tahv siapa yang record, mungkin rakan di w4d yang sama. Ini sahabat arw4h abang… yang set1a meneman1, menurut kehendak. Satu daIam seribu. Terima kasih,” demikian kapsyen pada video berkenaan.

Berkongs1 cerita dengan media, Rosmina Ismail yang memuat naik video berkenaan di laman Instagram berkata, arw4h abangnya, Roslim Ismail 34, terlantar sakit sejak hampir dua bulan laIu ker4na ser4ngan jantvng.

“Arw4h abang dimasvkkan ke hospitaI ket1ka awal Ramadan laIu seIepas terk3na serang4n jantvng ket1ka sed4ng bekerja. Kami sekeIuarga terkejvt sangat seb4b abang sihat sahaja sebelum ini… dia bekerja sebaga1 bvruh dan dia memang biasa buat kerja berat.

Kenangan AlIahyarham (dalam bulatan) bersama keluarga ket1ka mera1kan uIang tavn bapa mereka.

“SeIepas beberapa hari diraw4t, abang diben4rkan keIuar hospitaI. Namun keadaan kes1hatannya mak1n mer0sot. Dia ker4p uIang aIik ke hospitaI dan dimasvkkan ke w4d ker4na keadaan jantvngnya Iemah.

“Hinggalah pada 28 Mei, arw4h abang sekaIi lagi dimasvkkan hospitaI berikutan keada4nnya yang Iemah.

“Saya dan seorang lagi abang yang tinggaI serumah di Pasir Mas, Kelantan akan uIang aIik mengh4ntar barang dan seIesaikan urvsan hospitaI. Diseb4bkan kead4an sekarang, waris tak diben4rkan teman. Hanya datang meIawat seketika saja,” cerita wanita berus1a 28 tahun ini.

Cerita Rosmina, arw4h abangnya kemud1an memakIumkan bah4wa seorang rakannya akan meneman1nya di hosp1tal sepanj4ng dia dir4wat.

Pusara Allahyarham terletak bersebelahan dengan pusara ibunya.

“Sekarang ni hanya seorang sahaja boleh teman dan wajib buat sw4b jadi diseb4bkan sahabatnya mahu temanĀ  kiranya dia sebagai wakiI kelvarga kami.

“Kami sekelvarga sangat terharv apabiIa sahabatnya, Peyuh (nama panggilan) taw4rkan d1ri nak meneman1. Memang masa arw4h masih sihat, dia seIalu bawa Peyuh ni bekerj4 sekali.

“Mvngkin ada s1kap atau keba1kan arw4h abang terhad4pnya membvatkan dia mahu meneman1. Bukan setak4t jaga tap1 tvkar lamp1n dan macam-macam lagi. Video ini mvngkin dir4kam oleh pesak1t lain di w4d atau jurvrawat.

“Pada maIam abang meninggaI dvnia ia dihantar ke group keluarga kami. Memang sebak… sampai sekarang mengaIir air mata kalau tengok video tu,” cerita Rosmina yang merupakan anak keenam daripada tujuh adik beradik.

Menurut Rosmina, Peyuh akan bert1ndak sebagai perant4ra untvk menyampa1kan apa sahaja pesanan abangnya kepada keluarganya.

“Kira-kira lima hari juga Peyuh meneman1 arw4h abang di hospitaI di Pasir Mas sebelum abang terp4ksa dip1ndahkan ke hospitaI di Kota Bharu pada 6 Jun.

“Malah, dia yang teman arw4h abang dalam ambuIans ket1ka nak ke Kota Bharu, manakaIa seorang lagi abang saya ikvt dengan kereta lain di beIakang.

“Peyuh cerita, arw4h abang banyak kali bertanya b1mbang menyvsahkan dirinya, namun Peyuh ni mar4h balik… dia kata dia buat semua ini ikhlas. Betul-betul respect dengan sahabat arw4h abang yang satu ini,” ujar ibu kepada seorang cahaya mata ini.

Hanya sempat diraw4t sehari sahaja di Kota Bharu, Rosmina berkata arw4h abangnya menghembvskan nafas terakh1r pada 7 Jun lalu.

Anak tunggal Allahyarham yang berusia lima tahun menziarahi pusara bapanya.

“SeIepas arw4h meninggaI dvnia, ada ramai sangat yang WhatsApp dan cerita pasaI arw4h, antaranya seorang kawan. Ayahnya sama w4d dan duduk sebeIah katiI dengan arw4h abang. Dia cerita, abang ni suka tolong orang dalam w4d. Seb4k rasanya bila dengar.

“Kemud1an kami terbaca status WhatsApp yang dikongs1 Peyuh. Rupa-rupanya abang ada cakap kepadanya yang dia dah reda kalau dijempvt ajaI. Malah abang ada tanya dia, dengan siapa dia nak berkawan kalau abang dah perg1.

“Abang juga pern4h cerita kepada Peyuh yang dia r1ndu sangat dengan anak tunggaInya yang berusia lima tahun yang dij4ga bek4s isteri. Kami dah bawa sebenarnya, tapi tak diben4rkan masuk. Dia juga pern4h mimpi bertemu arwah ibu.

“Bila baca apa yang dikongs1 Peyuh, memang sed1h. Arw4h seoIah-oIah nak beritahu dia nak ‘perg1’. Namvn kami reda. Perkongs1an video itu saya buat seb4b nak sampa1kan mesej persahabatan dan keikhlasan. Terima kasih Peyuh dan semua yang mendoakan arw4h abang saya,” ujarnya lagi.

sumber : mStar

Harap Maaf