Selalu Jumpa Syiling Atas Tanah Tempat Meniaga, Peniaga Durian Ini Keliru

TIGA minggu mencari rezeki dengan berniaga buah durian di tepi jalan, setiap hari berlalu seperti mana kebiasaannya.

Sehinggalah beberapa hari kebelakangan ini, Mohd Nazri Dumairi mengesan perkara ‘aneh’ di gerai miliknya.

“Hari-hari ada duit syiling.. hari ni aku buang, esok ada lagi,” tulisnya pada satu perkongsian video di TikTok.

Menerusi video berdurasi 34 saat itu, Mohd Nazri turut menunjukkan kepingan syiling yang ditemui di atas tanah di gerai buahnya.

Apa yang mengejutkan, kebanyakan komen netizen mendakwa bahawa perkara berkenaan merupakan tanda-tanda gerai dis1hir malah mereka menasihatinya agar tidak mengutip syiling yang ditemui itu.

“S1hir bang, jangan kutip. Biasalah meniaga… ramai dengk1.

“Abang tabur garam kasar dengan lada hitam. Baca Al-Fatihah 11 kali, tiga Qul tujuh kali, Ayat Kursi tujuh kali dekat garam kasar dan lada hitam tu. Niat matikan s1hir dan pelaris.

“Jangan ambil. Ada orang nak tutup bisnes awak… biarkan saja jangan kutip,” demikian sebahagian daripada komen netizen sebagai reaksi kepada perkongsian Mohd Nazri.

Sehingga kini video berkenaan meraih sehingga 220,000 jumlah tontonan kurang daripada 24 jam.

Antara syiling yang dijumpai di gerai durian Mohd Nazri.

Berkongsi cerita dengan media, Mohd Nazri berkata dia tergerak untuk merakam dan memuat naik video di TikTok kerana mahu meminta pandangan serta nasihat pengikutnya memandangkan perkara tersebut sudah beberapa kali berlaku.

“Saya baru saja berniaga buah durian dekat sini sejak tiga minggu lalu… semuanya okay sahaja tapi tiga hari kebelakangan ini saya hairan asyik nampak duit syiling atas tanah. Kalau nak kata duit customer, macam tak mungkin sebab kami sangat jarang berurus niaga dengan syiling.

“Setiap kali sebelum tutup gerai dan buka semula pada keesokannya, saya pasti akan menyapu dan membersihkan dulu gerai ni sebab bawah pokok… ada daun-daun gugur.

“Tak lama lepas tu, memang akan ada. Saya sapu ke tepi saja. Sebenarnya pernah dengar juga pasal duit syiling atas tanah ni. Sebab tu saya muat naik, nak tahu apa pula pandangan orang… mana tahu ada yang arif,” kata lelaki berusia 31 tahun ini.

syiling baru 2

Mohd Nazri baru tiga minggu mencuba nasib berniaga buah durian.

Tambah Mohd Nazri, dia juga ada bercerita dan meminta pendapat daripada bapanya mengenai perkara tersebut.

“Ayah saya kata, biarkan saja. Niat dalam hati nak mencari rezeki… kita cari rezeki halal. Benda-benda macam ni memang ada, jadi hati-hati sajalah.

“Saya tak mahu menuduh. Tapi sebelum tidur, terfikir juga… mungkinkah ada yang iri? Niat saya nak sama-sama mencari rezeki. Tapak gerai ini pun dah minta kebenaran pihak berkuasa, lagipun dekat dengan kolam memancing saya yang dulu.

“Saya meniaga pun tak ambil untung banyak… asalkan lepas nak bayar dua pekerja, langsai komitmen, sara keluarga… itu sudah memadai,” ujarnya yang berniaga di Bandar Baru Permas Jaya, Johor.

Bercerita lebih lanjut, Mohd Nazri yang juga bapa kepada tiga anak ini mendedahkan dia mencuba nasib menjual buah durian selepas perniagaan kolam memancingnya terpaksa gulung tikar kerana Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Saya dulu bekerja di Singapura… duit simpanan selama bekerja itu saya laburkan untuk buka sebuah kolam memancing. Baru 20 hari buka, tiba-tiba kerajaan umum PKP Mac tahun lalu.

“Kemudian lepas kes reda, buka balik. Tak lama tu tutup balik. Kesimpulannya, hanya lima bulan bersih saja saya kolam memancing beroperasi. Tak balik modal dan memang terjej4s teruk.

kolam memancing

Bisnes kolam memancing yang dibuka pada Mac tahun lalu terp4ksa ditutup.

“Jadi inilah salah satu alternatif untuk teruskan kelangsungan hidup. Alhamdulillah, setakat ini sambutan daripada pelanggan menggalakkan. Saya tak mahu jual mahal… niat berniaga sambil bersedekah. Lagipun sekarang ramai yang terkesan. Saya faham sebab saya pun dah merasainya.

“Buat masa ini, saya belum terfikir hingga tahap nak pindah gerai. Tetapkan niat dan berserah kepada Allah. Saya harap tiada apa-apa dan satu lagi, saya cuma berharap agar pandem1k ini segera berakhir supaya semua dapat cari rezeki macam biasa… itu sahaja,” ujarnya lagi.

Terima Kasih sumber : mStar

Harap Maaf