Wanita Reda Pulang Ke Rumah Dengan Tangan Lu*mpuh!

WAN1TA ini dilah1rkan s3mpurna, namvn siapa s4ngka ins1den hit4m yang berl4ku pada 2016 mengub4h keh1dupannya ini secara keseluru4an.

Tanggal 12 Mac pasti tidak akan dilupak4nnya sehingg4 bila-bila kerana pada tarikh itulah, dia dit1mpa kemal4ngan, menyebabk4n tangan kanannya lumpvh sehingga kini.

Perkongs1an vide0 di aplik4si TikT0k yang mengimb4s kembali detik-detik ketika dirinya terl4ntar di h0spital, mera1h perhat1an net1zen.

“Dah lima tahun since that acc1d3nt. Walaupun pah1t, tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik. Jang4n letak tand4 soal di tempat Allah dah letak t4nda nokt4h,” demikian k4psyen vide0 berkenaan.

Meng1mbas kembali ins1den tersebut, wanita yang hanya mahu diken4li sebagai Fida Rosly berkata ketika itu dia menemani seorang rakannya menghadiri temudug4 kerja.

“Dalam perjalanan pulang ketika di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2), motosikal yang kami naiki dil4nggar sebuah bas yang menukar lorong sec4ra t1ba-t1ba tanp4 beri isyarat. Saya yang membonc3ng terpelant1ng ke atas jalan.

Tangan kanan Fida lumpvh akib4t kemal4ngan lima tahun lalu.

“Saya tidak sed4rkan diri kerana keced3ra4n yang dialami par4h manakala rakan saya hanya ced3ra ringan. Saya alam1 pat4h di kedua-dua rahang, pat4h tulang belikat dan sedikit kec3deraan di kepala.

“Sebaik sahaja sedar, ramai rakan datang mel4wat. Kawan peg4ng tangan saya namun ha1ran, saya seperti tak mer4sa sentuh4nnya. Dia cuba cub1t pun tak ras4. Terus beritahu dokt0r dan buat ujian MRI.

“Daripada situ, baru dokt0r sahk4n tangan kanan lumpvh sebab ada sar4f terputvs,” ceritanya kepada mStar.

Wanita ini diraw4t hampir sebulan lamanya di h0spital, dan sehingga kini dia sudah melalui tiga sir1 pembed4han.

Menurut Fida, ibunya adalah ind1vidu yang paling terk3san selepas d0ktor menges4hkan bahawa tangan kanannya lumpvh.

Fida bersama ibu, insan yang banyak memberikannya semangat.

“Mak men4ngis mengenangkan nas1b saya… dia tak s4ngka sampai begini tervk keada4n anaknya ini. Saya pula masa tu tak rasa apa-apa, malah saya tenangk4n mak dan kata ‘tak apa, kan ada sebelah tangan lagi’.

“Itu masa mula-mula saja. Tapi hari demi hari, apabila strvggl3 nak gun4 tangan kiri untuk semua perkara, baru saya rasa hebatnya ujian ini.

“Hari-hari saya men4ngis… mana tidaknya, bukan tah4n sak1t ak1bat ced3ra saja tapi sedikit sebanyak m3ntal terk3san. Saya d0wn dan seperti suk4r nak terima hak1kat… lahir sebagai insan normal tapi akh1rnya jadi macam ni.

“Masa tu dah di tahun akh1r pengajian. Saya fikir, macam mana saya nak kerja lepas ni? Takkan bertahun-tahun saya belajar tapi terb4zir macam tu saja. Benda inilah ker4p berma1n di fik1ran,” ujar bek4s penuntut sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) ini lagi.

Menurvt anak ketiga daripada empat adik beradik ini, dia mengamb1l masa kira-kira dua tahun untuk b4ngkit dan memb1na kembali sem4ngatnya yang sud4h runtvh sebelum ini.

“Saya tengok muka mak, saya fikir mak saja. Mak dah banyak berk0rban untuk hantar saya belaj4r tinggi-tinggi, takk4n saya nak g1ve up.

“Kawan-kawan rapat Alhamdulillah tak pernah tingg4lkan saya. Mereka banyak bagi kata-kata sem4ngat. Masa inilah kita dapat lihat, yang mana ikhl4s bersama kita atau sebal1knya,” kata wanita berusia 29 tahun yang berasal dari Georgetown, Pulau Pinang ini.

Tidak meny4ngka perk0ngsian menjadi tul4r di TikT0k, Fida berkata dia sekadar memu4t naik kis4h dirinya secara suka-suka.

“Saya buk4nlah seorang yang terbuka untuk bercerita kepada orang yang tak kenal. Tapi entah kenapa terg3rak nak k0ngsi. Tak sangka ramai yang tont0n. Ada yang k0ngsi pengalaman sama, tak kur4ng juga ramai yang beri kata-kata sok0ngan.

“Cuma mesej yang boleh disampa1kan terutama yang alam1 nas1b seperti saya, apa yang berlaku ini semua berseb4b. Jang4n terl4lu sed1h… Allah uji seb4b Allah sayang.

“Dan satu lagi buat maj1kan-maj1kan, tol0nglah jang4n pand4ng rend4h orang mac4m kami. Saya dah banyak kali ken4 rej3ct seb4b keada4n diri. Us4hlah diskrimin4si dan menila1 fizikal. Ketahuilah kami juga mahu dib3ri pelu4ng yang sama,” ujarnya lagi.

sumber:mstar

Harap Maaf